باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند گزارش می دهد؛

قصه  پرتکرار رکود بازار مسکن / نابسامانی بازار مسکن در خراسان جنوبی/ رویای مستاجران به باد رفت

ماجرای مسکن این روز ها به یکی از دغدغه های اصلی و مهم جامعه تبدیل شده است، از ساخت مسکن مهر گرفته تا پرداخت وام های چند صد میلیونی برای به اصطلاح راه انداختن بازار راکد مسکن، موضوعی که هر دولتی با یک سیاست با آن برخورد می کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ماجرای مسکن این روز ها به یکی از دغدغه های اصلی و مهم جامعه تبدیل شده است، در این آشفته بازار مسکن این مردم هستند که بیشترین ضرر تغییرات در سیاست های مختلف بخش مسکن را می بینند، چرا که  با وجود سیاست های دولت در رابطه با افزایش سقف وام‌های مسکن اما هنوز مشکلات بخش مسکن و خانه دار شدن متقاضیان حل نشده و این  وام‌ها  نتوانسته پاسخگوی نیاز متقاضیان در این بخش باشد.

تمام مردم توان لازم برای تهیه مسکن را ندارند و اساساً تهیه مسکن جزو کالاهای گران قیمت و هزینه‌بر است؛ به گونه‌ای که عمده مردم با تسهیلات بانکی و اصطلاحاً از پس‌اندازهای آینده صاحب مسکن می‌شوند از این رو رشد قیمت مسکن از ماه‌های گذشته و به خصوص در اردیبهشت ماه باعث شد تا قدرت خرید اکثر متقاضیان مسکن کاهش یابد.

 

قصه  پرتکرار رکود بازار مسکن / نابسامانی بازار مسکن در خراسان جنوبی

 

این روزها درحالی که نرخ ارز و سکه با فراز و نشیب هایی رو به رو است، بازار مسکن خراسان جنوبی در کسادی فرو رفته و فروشندگان در انتظار سرنوشت دلار، واحدهای خود را نمی فروشند و یا به اجاره نمی دهند.

 بر این اساس با افزایش قیمت مسکن و رشد اجاره و رهن ها  از بازار مسکن حبابی سرگردان ساخته که باید با تفکر و هم افزایی بنگاه داران و مسئولان بشکند چرا که در شرایط کنونی بستری برای دلالان به وجود آورده تا بیش ترین سود را از جیب مردم نصیب خود کنند.

فروشندگان به انتظار نشسته اند تا با تثبیت قیمت ها، وضعیت بازار مسکن نیز سر و سامان گیرد و قیمتی برای بازار تعیین شود. تشنج بازار در حالی به روند خود ادامه می دهد که بسیاری از مستأجران هم نگرانی هایی به دل مهمان کرده اند چرا که از یک طرف نرخ اجاره بها توسط صاحب خانه و به طور دلخواه تعیین می شود و از سویی دیگر هم با مشکل رهن کامل منزل مواجه هستند.

 

قصه  پرتکرار رکود بازار مسکن / نابسامانی بازار مسکن در خراسان جنوبی

 

بازار آشفته  مسکن در خراسان جنوبی/ رویای مستاجران به باد رفت

در هیاهوی بازار مسکن  چرخی زدیم در بین متقاضیان  مسکن تا  از حال و هوای اجاره خانه از زبان مردم بشنویم که به یک زوج بیرجندی که دنبال مسکنی برای اجاره بودند برخورد کردیم.

این زوج  در گفت وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ می گفتند پس از شنیدن قیمت‌های نجومی اجاره‌خانه‌ها، پولی برای پرداخت اجاره اول زندگی ندارند.

این زوج ادامه دادند : از ابتدای امسال دنبال اجاره کردن مسکنی هستیم اما هنوز نتوانسته ایم موردی مناسب برای اجاره پیدا کنیم. قیمت های بالای مسکن، اولِ زندگی دغدغه ای برای ما شده است.

قصه  پرتکرار رکود بازار مسکن / نابسامانی بازار مسکن در خراسان جنوبی

خانه دار شدن  در این هیاهو،  دیگر آرزوست

یک شهروند بیرجندی دیگر هم  در گفت وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  می گفت: تصمیم گرفتم با پس اندازهای چندین ساله و وام، واحد آپارتمانی خریداری کنم،دو ماه پیش مراجعه کردم و با قیمت های  سر سامان آور مسکن روبرو شدم.

 وی با اشاره به اینکه برخی از فروشندگان هم با بالارفتن نرخ ارز و طلا از فروش خودداری کرده اند تا بلکه بتوانند مسکن خود را با قیمتی بالاتر بفروشند افزود:  این آشفته بازار مسکن باعث شده تا مستاجرها را از خانه دارشدن دور کند و داشتن سقف برایشان آرزو شود و با خانه گران مستاجری سرکنند.

 

قصه  پرتکرار رکود بازار مسکن / نابسامانی بازار مسکن در خراسان جنوبی

 

روند افزایش قیمت مسکن طی چند ماه اخیر 

یک مشاور املاک بیرجندی در گفت وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  گفت: مسکن اجاره ای با توجه به مهاجرت ها به شهر و نبود ساخت‌ و ساز، دچار کمبود شده است و با بالا رفتن تقاضا بیش از عرضه در این بازار ، صاحب خانه هر طور که می خواهد برای خانه های خود قیمت گذاری می کند.

وی بیان کرد: اگر هم آهن و مصالح ساختمانی گران شده باشد نباید انصاف را کنار گذاشت. مسکن‌هایی که اکنون در اجاره است که با مصالح گران ساخته نشده است، مگر مردم چه گناهی کرده اند که باید دو برابر سال قبل اجاره بدهند؟

این مشاور املاکی تصریح کرد: چرا قانون خاصی وجود ندارد که تعیین کند هر سال چقدر قرار است بر اجاره خانه افزوده شود؟ این‌که صاحب خانه باب میل خود قیمت‌گذاری کند که تنها منافع او در نظر گرفته می شود و مستاجر هر سال وضعیت زندگی او بدتر ازسال قبل می شود و باید در رویای خانه دار شدن بماند.

 

قصه  پرتکرار رکود بازار مسکن / نابسامانی بازار مسکن در خراسان جنوبی

 

آهنی  یکی دیگر از مشاورین املاک بیرجند در گفت و گو با  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ با بیان اینکه بازار مسکن سردرگم است و در حال حاضر بازار مسکن حبابی شده است گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون رهن و اجازه 20 درصد و قیمت مسکن 40 درصد در خراسان جنوبی افزایش داشته استکه تمایل و رغبت مردم را کاهش داده است.

وی  با اشاره به اینکه با وجود نوسانات در بازار نه خریدار رغبتی برای خرید مسکن دارد و نه فروشنده تمایلی برای فروش دارد افزود:  بی ثباتی اقتصادی از جمله علل به وجود آمدن این شرایط در بازار مسکن است.

آهنی با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت ها، خریدار هست اما فروشنده نیست، اظهار کرد: قیمت ها صبح تا ظهر تغییر می کند و باعث عدم فروش مسکن می شود.

آهنی با بیان اینکه تنها ثبات بازار می تواند وضعیت موجود را تغییر دهد، گفت: تا بازار به ثبات نرسد مشکلی حل نخواهد شد و نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

 

قصه  پرتکرار رکود بازار مسکن / نابسامانی بازار مسکن در خراسان جنوبی

 گرانی مصالح ساختمانی یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن 

اربابی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: علت گرانی مسکن سراسری بوده و تنها به بیرجند اختصاص ندارد اما بیرجند با توجه به امکانات کم و نبود محل سرمایه گذاری دیگر، شاهد رشد بیشتری در قیمت مسکن بوده است.

وی افزود: بعد از بهمن 96 اوضاع مسکن کمی دچار تغییر شد، گرچه ربط دادن این گرانی به افزایش قیمت دلار را قبول ندارم اما اصلی ترین علت گرانی در مسکن افزایش قیمت مصالح ساختمانی ازجمله گران شدن آهن و سیمان است.

اربابی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته 60درصد افزایش داشته است اظهار کرد: طی بیست روز گذشته 10درصد دیگر قیمت مسکن افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک خراسان جنوبی افزایش صدور پروانه، افزایش مجوز نظام مهندسی، افزایش قیمت مصالح و قیمت زمین از دیگر علل گرانی مسکن عنوان کرد.

اربابی اظهار کرد: رهن و اجاره منزل هم افزایش قیمت بیش از حد معمول داشته است اما قیمت مغازه ها تغییر چندانی نکرده است به طوری که قیمت رهن و اجاره مسکن بین 40 تا 50 درصد افرایش و قیمت مغازه ها 15تا 20درصد افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بیرجند با بیان اینکه ساخت و ساز در خراسان جنوبی کم و متقاضی مسکن زیاد است  تصریح کرد:  توصیه ای که به فروشنده ها دارم این است که املاک خود را بفروشند که بیش از این مسکن افزایش قیمتی نخواهد داشت، زیرا قدرت خرید مردم بیش از این نیست.

وی گفت: ساخت وساز در بیرجند در هر چهار جهت شهر انجام شده اما بیشترین گرانی در جنوب شهر و انتهای خیابان مدرس، رسالت و حوالی دانشگاه آزاد است زیرا بافت خانه ها بهتر است در حالی که کمترین قیمت در منطقه شمال شهر است و میزان افزایش آن 10 درصد بیشتر نبوده است اما در مناطق مذکور در جنوب شهر قیمت ها بیش از 25 درصد افزایش داشته است.

اربابی ادامه داد: با وجود اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است و سیمان، میلگرد و کلید و پریز، شیشه و آهن نیز از تولیدات داخلی هستند، دلیل خاصی برای افزایش قیمت وجود ندارد.

وی در پایان گفت: بازار مسکن را حبابی گرفته است که شکستن این حباب و سروسامان گرفتن این بازار دست مسئولان است و با همت آن‌ها این بازار به رونق می‌رسد.

 

قصه  پرتکرار رکود بازار مسکن / نابسامانی بازار مسکن در خراسان جنوبی

  حال باتوجه به رکود بازار مسکن و کاهش قدرت خرید مردم، مسئولین  کشوری و استانی دست به دست هم دهند تا موانع رکود مسکن را بشکنند چرا که از یک سو با رونق گرفتن ساخت و ساز و بازار مسکن، هم کارخانه های تولیدی به جریان می افتد و هم اشتغال جوانان ایرانی افزایش می یابد.

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.